Online zichtbaar zijn. Je hoeft instagram of Facebook maar te openen en je ziet elke ondernemer vechten om een plek in jouw feed. Waarschijnlijk krijg je dagelijks talloze mails van ondernemers die iets te melden hebben.

Nu kan ik jou wel gaan vertellen wat je allemaal moet doen om zichtbaar te zijn maar grote kans dat je het niet gaat uitvoeren. Misschien ben je even enthousiast en heb je allemaal ideeën maar als puntje bij paaltje komt is er toch iets wat je tegenhoudt. Er is een bepaalde angst om zichtbaar te zijn. Om jezelf te laten zien.

Zichtbaar zijn is eng. Je stelt je kwetsbaar op. Maar weet dat er een groep mensen is die jouw hulp KEIHARD nodig heeft. En als ze niet weten dat jij bestaat kan hun probleem ook niet door jou opgelost worden. Om het veilig te houden blijf je je verstoppen. Zolang jij onder die tafel of achter je bureau blijft zul je niet zichtbaar worden.

Hoe zichtbaarder je wordt, hoe meer mensen wat van je vinden. Dat is een feit. Maar is dat de reden waarom je je blijft verstoppen?

Negatieve gedachtes

Regelmatig spreek ik onderneemsters over de belemmeringen die ze ervaren om zichzelf te laten zien. Herken jij je in de meest voorkomende negatieve gedachtes? Zoals je leest, jij bent echt niet de enige met deze gedachtes.

  • Ik heb geen verhaal / niemand zit op me te wachten
  • Ik doe het niet goed genoeg
  • Wat een gedoe, ik wil gewoon mijn producten verkopen
  • Angst voor succes. Want wat zullen anderen zoals mijn vrienden/familie en buren er wel niet van zeggen
  • Er zijn al zoveel anderen die mensen met dit probleem helpen. En dan kom ik daar ook nog eens bij
  • Negatief zelfbeeld. Mijn haar is niet goed, ik zie er niet uit, ik moet eerst in de make-up.

Stop hiermee! Want jij bent goed genoeg om jezelf te laten zien.

Je eigen verhaal

Jij bent ondernemer geworden, je hebt een missie waar je naartoe werkt. Elke dag ben je een stukje dichter bij deze missie. Er zit een verhaal bij deze missie. Dit gaat dieper dan de standaard antwoorden ‘omdat ik het leuk vind’. Dit verhaal is GOUD waard. Het heeft je gemaakt tot wie je bent. Wij zijn dol op verhalen, ook op jouw verhaal. Misschien heb jij ooit een burn out gehad en heb je hiervan je kracht gemaakt door mensen met een burn out te helpen om hier uit te komen. Ooit stond jij dus op het punt waar jouw doelgroep nu is. Door je eigen ervaringen te delen voelt jouw doelgroep zich begrepen. Jij weet precies hoe je doelgroep zich voelt, je houdt ze als ware een spiegel voor. Je bent echt, puur en in al je verhalen zit een boodschap.

Jij bent uniek

Jij bent uniek..Jij bent de enige die werkt op jouw manier. Het is een feit dat er heel veel ondernemers bezig zijn met het coachen naar een gezonde levensstijl. Maar iedereen doet dat op zijn eigen manier. Tenzij jij een gedrag kopieert. Maar dat hou je niet vol, je bent niet jezelf. Dus laat je zien. Jij bent misschien wel de voedingsconsulente die echt naar het verhaal van de persoon kijkt en de mindset aanpakt terwijl jouw buurvrouw voedingsconsulente meer naar het resultaat gaat.

De ene persoon voelt zich goed bij het ene en de andere bij het andere. Laat je er niet door weerhouden.

Zonder zichtbaarheid geen klanten

Maar het is zoveel. Ja, ik weet het. En jij doet het liefst waar je goed in bent. Als diëtist heb jij nooit iets geleerd over gratis weggevers, het gebruik van Facebook of de inrichting van een effectieve website. Maar toch kun je er niet omheen. Je doelgroep kan niet ruiken dat je bestaat. Maar dat betekent niet dat je alles hoeft te doen. Doe dat waar je goed in bent en je op wilt focussen. Ik heb liever dat jij iets goed doet dan dat je dingen voor de helft aanpakt omdat het moet.

Ik ben wel benieuwd: waarom verstop jij je? Laat het weten in een reactie.

Word onderdeel van de gratis community Powervrouwen in de sport, voeding of gezondheid. We motiveren, helpen en inspireren elkaar naar een betere business.