Heb je de Yoast SEO plugin al geïnstalleerd op je WordPress website? En heb je dingen zoals de pagina titel, meta-omschrijving, pagina URL en de titel van het bericht al ingevuld? Dan is het nu tijd om de tekstanalyse te bekijken.

Tekstanalyse

Wanneer je alles op de juiste manier hebt ingevuld geeft het stoplicht van deze plugin aan in welke mate je artikel geoptimaliseerd is. Bij de tekstanalyse worden verschillende doelstellingen geformuleerd en wordt met het gekleurde balletje aangegeven of jou tekst hier aan voldoet. Let op: staar je niet blind op de kleur. Je moet de tekst vooral voor je doelgroep schrijven, de plugin Yoast SEO is alleen een hulpmiddel om je tekst te optimaliseren. Een groen bolletje betekent niet dat je hoog in Google wordt genoteerd. Soms kun je met een oranje bolletje wel hoger komen. Het ligt er ook aan hoe je concurrenten scoren met zoekmachineoptimalisatie.

Omdat de tekstanalyse niet voor iedereen duidelijk is bespreek ik deze aan de hand van de tekstanalyse van mijn vorige artikel  ‘Zoekmachine optimalisatie: Yoast SEO plugin (deel 1)

Tekstanalyse Yoast SEO

Je linkt naar een andere pagina met het trefwoord waarmee je deze pagina wil laten ranken.
In deze tekst link ik naar een externe website waarin het focus trefwoord in voor komt. Wanneer bezoekers op deze link klikken wordt de pagina in een externe tabblad geopend. Op deze manier ben ik de bezoeker niet kwijt bij het bezoeken aan deze externe website. Google waardeert het dat ik mijn lezer help met het vinden van meer informatie over dat woord.

Het trefwoord komt niet voor in de eerste alinea van het bericht. Zorg dat het onderwerp direct duidelijk is.
In het bovenstaande voorbeeld wordt aangegeven dat het opgegeven focus trefwoord niet in de eerste alinea voorkomt. De plugin telt alleen exacte formuleringen van het focus-zoekwoord weer. Google is hier wat makkelijker in, ook synoniemen of meervoudsvormen worden meegenomen. Hierbij geldt: je tekst moet leesbaar blijven voor je doelgroep.

De paginatitel bevat een trefwoord, maar deze staat niet aan het begin; probeer deze naar voren te verplaatsen.
De titel van de pagina is  ‘Zoekmachine optimalisatie: Yoast SEO plugin (deel 1)’, hierbij staat het focus trefwoord Yoast SEO niet vooraan. Dit zou ik kunnen doen maar dan krijg ik een zin waar ik niet geheel achter sta. Ik heb deze zin vooral voor mijn doelgroep geschreven, niet voor Google. Let erop dat je Meta-omschrijving ongeveer 100 tekens bezit voor een juiste weergave op de mobiel.

De trefwoord-dichtheid is 0.9%, wat goed is. Het trefwoord is 6 keer gevonden.
De plugin telt alleen exacte formuleringen van het focus-trefwoord mee. In dit geval is deze zes maal in de tekst gevonden. Maak je niet druk als de trefwoord-dischtheid volgens de plugin te laag is, Google kijkt ook naar synoniemen of meervoudsvormen.

De meta-omschrijving bevat het focus-zoekwoord.
De Meta omschrijving wordt weergegeven in het overzicht maar telt niet mee in de SEO. Het is vooral belangrijk om hier een overtuigende tekst neer te zetten die je doelgroep overhaalt om de pagina te bezoeken. De meta-omschrijving (en ook de pagina titel) wijzig je door op de tekst in de ‘snippet bewerker’ te gaan staan. Schrijf een goede meta omschrijving in maximaal 100 woorden voor een goede weergave in de mobiele zoekresultaten. Google maakt de woorden waarop een internetgebruiker zoekt dikgedrukt zodat een lezer ziet dat de gezochte informatie op de pagina voorkomt.

Trefwoord/trefwoorden-zin verschijnt in 1 (van de 6) ondertitels van de tekst. Hoewel het geen grote rol speelt in de zoekresultaten, helpt het wel.
De ondertitels van de tekst zijn de titel die in H2 worden weergegeven. Door deze te gebruiken maak je de tekst scanbaar voor zowel Google als je lezers. Je geeft een tekst een koptekst door deze te selecteren en te klikken op ‘alinea’ in je bewerkingsbalk. Koptekst WordPress

De afbeeldingen op deze pagina bevatten alt-tags met het focus-zoekwoord.
De afbeeldingen bij een tekst worden vaak onderschat. Naast dat een afbeelding veel over de inhoud van de tekst zegt kan het bijdragen aan een goede positie in de zoekmachine. Daarvoor dien je wel de afbeelding op de juiste manier te optimaliseren. Dit begint bij het opslaan van de afbeelding op je computer. Als de afbeelding wordt upgeload naar de website is er de mogelijkheid om een alt-tag in te vullen. Aan de hand van deze alt-tag begrijpt de zoekmachine de inhoud van de afbeelding. Lees mijn artikel ‘afbeeldingen optimaliseren voor Google‘ om erachter te komen hoe je een afbeelding zo goed mogelijk in zet voor de zoekmachine.

Het focus-zoekwoord komt voor in de URL voor deze pagina.
De URL is de weg die je bewandelt om bij het nieuwsbericht te komen. Het is het woord of de zin die achter de / komt te staan, dit is de zogenoemde permalink. Sinds één van de laatste updates van WordPress staan de instellingen van de permalinks juist ingesteld. Bij een oudere versie stond deze op ‘standaard’ en kreeg je rare tekens in je URL. Deze kon je zelf wijzigen bij ‘Instellingen-Permalinks’. De URL van bovenstaande voorbeeld is herderbeeldentekst.nl/zoekmachine-optimalisatie-yoast-seo/. Je ziet hier de woorden Yoast SEO terugkomen.

De lengte van de paginatitel ligt tussen het minimum van 40 karakters en het aanbevolen maximum van 70 karakters.
Google geeft maximaal 70 tekens weer als paginatitel. Een langere titel wordt in Google afgekapt met drie puntjes. Vul je deze niet handmatig in dat wordt automatisch de titel van de tekst meegenomen, met vaak nog de websitenaam. Je titel kan in dat geval te lang worden. Wijzig deze door op de tekst te gaan staan. 

De tekst bevat 702 woorden, dit is meer dan het minimum van 300 woorden.
De zoekmachine gaat er vanuit dat een tekst minimaal uit 300 woorden bestaat. Houd je hier niet aan vast. Probeer een kortere tekst niet de 300 woorden te geven zodat deze goed wordt gewaardeerd. Meestal wordt je tekst onleesbaar en bevat het informatie die op dat moment niet gewenst is. Verdeel een langere tekst in alinea’s met tussenkoppen om het leesbaar te houden en de informatie behapbaar te maken. Bij een lange tekst kun je er ook voor kiezen om het nieuwsbericht te knippen en in verschillende delen aan te bieden aan je doelgroep.

Je hebt dit trefwoord nog nooit eerder gebruikt, heel goed.
Probeer voor elke pagina die je optimaliseert een ander focus woord te gebruiken. Zo blijft het voor iedereen overzichtelijk waar de pagina overgaat en kunnen de onderwerpen gescheiden blijven.

Overweeg in de opgegeven meta-omschrijving: Hoe staat hij in verhouding tot de concurrentie? Zou hij aantrekkelijker gemaakt kunnen worden?
Probeer altijd zelf een overtuigende meta-omschrijving te schrijven. Doe je dit niet dan pakt Google de eerste tekens op de pagina. Bezoekers bepalen mede op basis van je meta omschrijving op ze de pagina gaat bezoeken.

Yoast SEO Sociaal

Alweer een hele lap tekst. Om het overzichtelijk te houden houd ik het hier voor deze keer bij. Volgende keer behandel ik het tabblad ‘geavanceerd’ en ‘social’.