Eigenlijk weten we het allemaal wel en iedereen heeft het erover; (Online) Zichtbaarheid is belangrijk. Maar toch weerhoudt ons vaak iets om dit goed te doen. En dat is vaak niet zonder reden. Laten we voorop stellen dat alles wat je doet goed moet voelen.

Eigenlijk kan ik heel simpel uitleggen waarom Online zichtbaar zijn zo belangrijk is:

Als mensen niet weten dat jij bestaat worden ze geen klant bij jou. Hierdoor ga jij niets verkopen en behaal jij ook geen omzet. 

Je kunt het zien als een wisselwerking. Als het ene niet gebeurt, gebeurt het andere ook niet.

Bedenk dat je letterlijk in de broekzak van je doelgroep zit. Daar zit het mobieltje met internet. Hoe vaak pak jij deze mobiel uit je zak om ‘even’ op internet te kijken. Om even naar Facebook te gaan, even je Instagram te checken of een bezoek te brengen aan Linkedin. En hoe gaaf is het dan als jij hier dan aanwezig bent.

Fysieke winkel

Stel je hebt een fysieke winkel in een drukke winkelstraat. Je wilt graag dat mensen je winkel komen bezoeken. Je brengt je winkel onder de aandacht door een groot bord op de stoep te zetten, je etalage te versieren of door het uitdelen van folders. Je vertelt het aan je vrienden en kennissen en je zult zien dat mensen je langzaam weten te vinden. Grote kans dat door deze inspanning ook veel mensen worden bereikt die jij niets te bieden hebt.

Maar ik werk online…

Jij bezit geen winkel bezit maar verkoopt diensten of geeft workshops. In dat geval werkt bovenstaande niet voor jou. Juist daarom is Online Zichtbaarheid zo belangrijk. Door jezelf te laten zien en kwetsbaar op te stellen gaan mensen je leren kennen en weten ze wat jij hen kunt bieden. Je richt je Online Zichtbaarheid zo in dat je aanwezig bent bij de klant die je zo graag helpt. Je maakt herrie waardoor je doelgroep niet meer om je heen kan.

Zorg voor vertrouwen

Je doelgroep gaat niet na één keer van je te hebben gehoord contact met je opnemen. Meestal zijn 6 a 7 contactmomenten nodig om iemand te overtuigen van jouw kunnen. Misschien richt jij je wel op mensen die willen afvallen. Jij wilt constant aanwezig zijn bij deze doelgroep. Hierdoor werk je aan een duurzame relatie en zorg je voor vertrouwen.

Maar hoe begin je met je Online Zichtbaarheid? Ik geef je een paar tips:

Je website

Zorg dat deze duidelijk aangeeft welk probleem voor wie jij kunt oplossen. Zijn je contactgegevens duidelijk zichtbaar en verzamel jij mailadressen die jij weer voor je e-mailmarketing kunt gebruiken? Ben jij als ondernemer duidelijk in beeld?

Geef relevante informatie en vergeet je ‘over mij’ pagina niet. Je stelt je hier kwetsbaar op en geeft je missie en visie. Mensen doen graag zaken met mensen en willen jou leren kennen.

Sociale media

Ben jij actief op sociale media? Misschien heb je wel een Facebook, Linkedin of Instagram account maar doe je hier vrij weinig mee. Dat is zo jammer. Het is DE manier om je doelgroep te bereiken. Deze kanalen weten zoveel van ons, maak hier gebruik van.

Vergeet niet om persoonlijk te zijn. Als mensen niet weten wie je bent of wat je doet, zullen ze niets bij je kopen. Bouw een relatie op met je doelgroep. Investeer in ze door je te laten zien. Je investeert toch ook in je relatie met je vrienden of man/vrouw om deze actief te houden? Houd het sociaal, deze kanalen zijn niet bedoeld om alleen maar te verkopen. Als jij je kanalen op de juiste manieren onderhoudt komen de verkopen vanzelf.

E-mailmarketing

Eerder benoemde ik het verzamelen van mailadressen al. Dit kan bijvoorbeeld door je doelgroep een gratis weggever aan te bieden in ruil voor het mailadres. Hierdoor bouw jij een lijst op die je kunt gebruiken om mailings te versturen. Ze zeggen niet voor niets Money is in the list. Zij zijn je doelgroep en hebben een probleem waar jij hen mee kunt helpen.

Vorige week zei iemand nog tegen me: het is zo veel. Ja dat is het ook. Maar toch is het heel belangrijk. Wil je alvast wat adviezen om te beginnen met je eigen Online Zichtbaarheid? Ik heb een waardevol e-book voor je geschreven.

Hoe investeer jij in je doelgroep? Ik ben benieuwd.