Hoe krijg ik nieuwe cliënten? Het is een veelgestelde vraag in mijn online community Succesvol ondernemen in de sport, voeding of gezondheid,
Een eenduidig antwoord geven is lastig. Het heeft namelijk te maken met meerdere factoren en ook met wat je nu al doet. Toch geef ik je in deze blogs een paar tips.
Weet je doelgroep wie je bent?
Een tijdje geleden vertelde ik mijn verhaal tijdens het power event van Margriet Spijksma. Ik was heel erg trots op mezelf. Ruim 350 vrouwen die nu weten wie ik ben en wat ik doe. In gedachten zag ik mijn volgers op instagram en facebook stijgen en verwelkomde ik tientallen leden in mijn facebookgroep.
Niets was minder waar. Na afloop van het event zijn er wel drie personen bij me geweest voor meer informatie maar tot nu toe heb ik nog niets weer van ze gehoord. Achteraf had ik dat anders moeten doen, dat moment is geweest.
Een hele grote kans dat de bezoekers aan het event mij niet hebben onthouden. Ik was maar een klein onderdeel van de bakken informatie die ze die dag hebben gekregen.
Dit was ook nog eens real life. Ik stond op het podium met mijn enthousiasme. En toch kwamen er naderhand nog mensen naar me toe. Als dit online was geweest was dit waarschijnlijk niet eens gebeurd.
Weet jij nog wat je gister hebt geliked of Facebook of Instagram? Welke stories zijn geplaatst? Als jij het al niet weet, waarom moet jouw volger dit dan wel van jou weten? We verwachten dit eigenlijk wel. En ook dat er gelijk actie word ondernomen. Als ze dit niet doen dan hebben wij gelijk het idee dat ze geen interesse hebben. Herken je dit?
De kracht zit hem in de herhaling
Om echt zichtbaar te zijn moet je jouw boodschap herhalen. Herhalen is de key. Blijven herhalen, totdat je er gek van wordt. Blijf vertellen wat je doet en voor wie. Tegenwoordig is het zelfs zo dat mensen je gemiddeld 16 keer gezien moeten hebben voordat ze actie ondernemen.
Mensen worden overladen met berichten op sociale media. Die van jou valt echt niet gelijk op, al zou je wel heel graag willen.
Spreek jij je doelgroep wel aan?
Het blijven herhalen van je boodschap moet natuurlijk wel zin hebben. Als je dit doet op een medium waar je doelgroep niet is zul je niet opgemerkt worden, Of als jij je doelgroep niet weet te raken zullen ze sowieso geen actie ondernemen,.
Je doelgroep raak je als je weet in te zoomen op de pijn. Dat je doelgroep jouw bericht herkent. Dat het net is alsof je tegen hem of haar zit te praten. Dit doe je door precies te weten waar je doelgroep naar op zoek is Door te weten welk probleem ze hebben en welke taal ze spreken.
Hulp nodig?
Ik kan me voorstellen dat je hier wel wat hulp bij kunt gebruiken. Gelukkig is deze niet ver weg. Mail me even zodat we een gratis flow gesprek in kunnen plannen om te kijken hoe ik je kan helpen.